Loop Cross S1

 
 
Jag hade förmånen att testa ett Loop Cross S1 (9ft klass 4) under min vecka i Slovenien. Tidigare hade jag bara provkastat spöt, men redan då förvånats och förundrats över aktionen och känslan i det.
 
Det minst sagt varierande vädret medförde att vi var tvungna att anpassa fisket efter vad som var möjligt. Under de första dagarna var åarna mycket höga och streamerfiske med sjunktafs var det enda tänkbara. Men för varje dag drog sig vattnet undan och tillslut kunde vi helt gå över till torrflugefiske. 
 
Från det tunga streamerfisket med sjunktafs till smygfisket med torrfluga använde jag Cross S1-spöt. Och jag gjorde det tämligen obehindrat! Även om streamerfisket med fördel hade kunnat användas med tyngre utrustning (föreslagsvis klass 6) så presterade S1 spöt mycket bra. Med en tydlig ryggrad, som verkligen kommer fram under belastningen av tunga streamers, så skickade jag med enkelhet ut flugan utan större bekostnad av försämrad linbåge eller forcerad kastteknik.
 
Till det lätta torrflugefisket medför den minskade belastningen (i och med den lätta flugan) att spöt ger ett mjukare och följsammare intryck. Spöt blir lättkastat, känsligt och välbalanserat.
 
Jag får samma känsla vid drillning av fisk. Vid intagning av större fiskar ger spöt en stabil ryggrad och även Soca-flodens stora regnbågar låter sig landas efter en stunds duell. Mindre fisk innebär en toppigare fight, men som även den känns ner i korkhandtaget. 
 
Självklart är känslan och de egenskaper man söker i sitt flugspö högst subjektiva. För mig har Loops Cross S1 490 precis allt vad jag uppskattar i ett spö. Den enda nackdel som jag ser är priset (runt 7000:-).
 
Har du möjlighet att testa detta spö, tag chansen. Risken finns att du, precis som jag, kommer ha väldigt svårt att släppa det!
 
Mvh / Jimie Elofson
 
 

Kommentarer
Postat av: Pontus

Kul att läsa om Cross S1:an, verkar vara ett riktigt fint spö! När kommer det mer om själva resan?

2013-09-28 @ 15:54:53
Postat av: Jocke

Det skulle jag också vilja veta! Kommer väl när bilderna är sorterade...

2013-10-07 @ 22:14:09
Postat av: Jimie

Jobbar i första hand på en tidningsartikel, den har lite högre prio. Men självklart kommer det att komma upp här också!

2013-10-21 @ 12:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0