En dag i Norrbyströmmen + produkttest.

Jag och Täcket hade förmånen att spendera en dag i den vackra Norrbyströmmen. Förutom att kroka ett par fiskar och sätta sätta den rätta känslan i "ryggraden" inför fisket norrut, så ville vi även testa nyinköpt inspelningsmaterial och fiskeutrustning.
 
 
Kameran som Täcket har köpt och vi kommer att använda oss av är en Sony A77, denna kompletteras med en Gopro och en Sony kompaktvideokamera. Vi började omgående med att rigga upp kamera och börja kasta på första vakande fisk. Trots en del kläckande vulgata så ratade både öring och regnbåge våra imitationer, när Täcket istället knöt på en liten nattsländekläckare tvekade inte en mindre öring att gå upp och plocka flugan (lägg märket till efterföljaren). 
 
 
Efter en snabb landning och återutsättning av fisken följde vi strömmen nedströms. I en av de smala partierna stog en fin regnbåge till synes helt oaktiv, jag smög i position och presenterade en frisörmygga med lindad peccary. Fisken ödslade inte en blick på flugan. Jag fortsatte att kasta och triggade den genom att presentera flugan inom fiskens synfält, sakta började den visa mer och mer intresse och tillslut gick den upp och tog resolut flugan. Rusningen lät sig inte vänta. Fisken gjorde cirkelrusning i den lilla strömmen innan den rusade uppströms,  5 meter blev snabbt 10 och 20 meter innan fisken (som gått under den lilla gångbron) gick av. En ruggigt fin rusning av en inte allt för stor regnbåge.
 
Northern Fly Fishing
 
Detta var även första dagen jag på riktigt fick fiska in mig på Northern Fly Fishings Distance Presentation lina, en lina som jag endast provkastat med innan. (Som en parentes kan jag nämna att jag under våren fiskat med Northern Fly Fishings MBK Saltwater Power Presentation lina till havsöringsfisket, en lina jag är mycket nöjd med).  Jag insåg snabbt att Distance Presentation är en otroligt fin och mångsidig lina som passar mig utmärkt. Såväl distanskast, överarm och underarm, levererade ytterst väl precis som korta presentationskast. Detta i kombination med att utlägget verkligen är följsamt gör det till en lina jag garanterat kommer att göra till en standard för mig.
 
http://northernflyfishing.com/
Leech Eyewear
 
Norrbyströmmen har mycket klart vatten på grund av att det leds ifrån det kalla battenvattnet i motala ström, detta gör att du med ett par bra polariserande glasögon har ytterst goda möjligheter att bedriva targetfiske. Dvs du väljer ut en fisk och riktar sedan fisket mot just denna individ. Även om jag under havsöringsfisket provat och imponerats av Leechs modell Sunset Copper så förstår jag nu vilken fördel det är att använda ett par riktigt bra polariserande glasögon i strömmande vatten. Att följa fiskens rörelsemönster och urskilja vad som triggar den till att ta (nymf eller kläckande slända) är en stor fördel vid det praktiska fisket.
 
http://www.leecheyewear.com
 
 
 
 
Även om i princip all fisk i Norrbyströmmen är av ytterst god kvalité så är det de lite störe regnbågarna som ger starkast intryck. Det är en otrolig kraft i dem och rusningarna får rullen att skrika. Att vid ett p&t fiske och få en fisk som på ett fåtal sekunder river ut både fluglina och en del av backingen är något jag inte upplevt i andra put and take vatten! Att sedan lyckas kontrollera fighten och till slut lyckas landa fisken gör belöningen stor.
 
Oldbergs håvar
 
Jag har sedan ett par säsonger haft förmånen att landa mina fiskar i en av Ulrik Oldbergs vackra skapelser. Så här i efterhan kan jag konstatera att det förutom den uppenbara skönheten i hantverket är håven slitstark och med god finish. Helt enkelt en håv jag hoppas kunna landa storfiskar i under många säsonger framöver. 
 
http://www.havar.se/ (vid en beställning kan Ulrik göra håven efter dina önskemål)
 
 
Tyvärr var den nyköpta kamera-micken defekt vilket påverkade ljudet i materialet vi filmade, men vi hoppas snart kunna klippa ihop något av det material vi filmade i Norrbyströmmen. Så håll ögonen öppna!
 
För mer info om Norrbyströmmen, titta in på:
http://www.norrbystrommen.se/
 
 
Mvh / Jimie
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Micke

Bra inlägg! Vilka flugor har ni som favoriter för öring och harr?

2013-06-22 @ 12:23:16
Postat av: Jocke

Jag var inte med på denna fisketur men jag misstänker att det kan ha suttit en superpuppa i slutet av Jimies tafs?

Ang flugor i övrigt så tycker jag att de "klassiska" flugorna funkar i de flesta fallen. Tex E12, Superpuppan, Klinkhammer, Parachute dagsländor, Elk hair caddis. Men allt beror ju på vad fisken äter...

2013-07-12 @ 08:37:25
Postat av: Jimie

I norrbyströmmen körde jag nästan uteslutande med frisörmyggan. Annars blir det ofta superpuppan, caddis, foamkläckare till danica/vulgata och "Täckets kläckare" som ofta är outstanding till nattsländekläckare!

2013-07-13 @ 10:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0