En snabbis

Var ute med flugspöt och ringen en snabbis efter jobbet. Med nordliga friska vindar var inte förhållandena idealiska, men det kändes ändå som att jag skulle lyckas landa minst en öring. Så fel jag hade. Fiskade ca två timmar innan jag plockade ihop prylarna och begav mig mot bilen.
Halvvägs dit stötte jag på en farbror som var ute och tränade sin jaktlabrador. Han berättade att i höstas så hade han sett minst tio sälar utanför en lekå för havsöring. Gubben berättade även att det i skärgården finns runt 20000 skarvar, som sammanlagt äter 20 ton fisk per dag. Om detta stämmer så är det skrämmande hur mycket fisk det blir på ett år.
Men det värsta han sa var att "jag och min kompis brukar angla på vintern, alla gäddor över tio kilo slår vi ihjäl och ger till räven".  Då tackade jag för samtalet och gick till bilen. Det blev inget muntert avslut på en annars trevlig dag.

Kanske börjar bli dags att se över avskjutningen av både säl och skarv!

Täcket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0