Premier Havsöring!

Jag, Niklas och Tommy (Dvs Håll Trouten) körde premierfisket efter havsöring igår, som samtidigt var ett genrep innan Gålö Öring Cup som går nästa helg. Jag är som bekant en ganska pessimistisk höstfiskare så jag räknade kallt med ett heldött fiskepass. Men även om vi inte fick upp någon öring så blev det riktigt spännande ändå!

Ganska direkt åkte vi till ett ställe där jag har fått en del öring och vet att det går riktiga pjäser. I ett av de första kasten kände jag ett tydligt "pick" och försökte lura på fisken med ett vevstopp, men det gick inte så jag vevade in draget mot båten... efter, i ett lugnt tempo, kommer en jätteöring som både jag och Tommy uppskattar till runt 6kg. Adrenalinet börjar pumpa stenhårt och ett par kast senare är det Tommy som har fisken efter sitt drag, utan att hugga följer fisken med nästan fram till båten och vänder sedan upp sig för att vi ska se hur jäkla fet den är. Där rök ett rejält PB för oss båda.

Lite senare på dagen kastar vi av ett annat ställe som ser riktigt hett ut. Jag står precis och snackar med grabbarna om hur mycket fisk man missar för att man inte fiskar aktivt med mycket vevstopp. Båten driver just in över grundplatån och jag lägger ett perfekt kast in i en liten vik, och av nån anledning glömmer jag helt av allt som heter fisketeknik, så när Tommy ropar att jag har en öring efter så sliter jag upp draget istället för att vevstoppa... Orutin på årets första pass! Tommy uppskattade fisken till runt 3kg, så jag missar dagens andra kanonfirre.

Vi mötte upp Jocke som var ute och jobbade med båten under dagen, han kom med ett hett tips som vi avslutade med. Det var verkligen ett riktigt fint ställe och vi sa direkt att här måste det stå fisk! Medans vi stannar upp båten lägger jag in ett kast mot strandkanten, nästan direkt pickar det till och jag säger till grabbarna att jag har hugg. Nu har jag lärt mig av tidigare misstag och gör ett litet ryck följt av ett rejält vevstopp, då smäller det på ordentligt! Chocken av styrkan i hugget gör att jag istället för att göra ett bra mothugg får anstränga mig för att hålla i spöt, två rejäla skakning senare så går fisken loss. Jag såg den aldrig, men att det var en feting jag tappade står det inget tvivel om... Så missade jag dagens tredje kanonfirre!

Mer än så blev det inte. Ruggigt surt att missa sånna fiskar, särskilt den sista som jag borde ha fått till ett bättre mothugg på. Samtidigt var det mäktigt att se en sån jätteöring som den första, jag har aldrig sett en så stor öring så tydligt. Sen var det en riktigt fin dag där vi bitvis hade en stor havsörn seglande över oss, mäktigt!

Det kanske kan bli en höstfiskare av mig ändå :)  /Jimie


Kommentarer
Postat av: Mange

börjar nästan likna mig lite nu tycker jag, många fisketimmer men ingen fisk...

ismete efter gädda i anslutning till jul/nyår?

2010-10-20 @ 13:17:00
Postat av: Jimie

Låter mycket bra tycker jag... så kan jag fortsätta att inte få fisk ;)

2010-10-22 @ 13:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0