Ett effektivt jiggfiske

Jag har sett flera diskussioner på nätet om jiggfiskets effektivitet, och även fått frågor angående jiggmetoder, så varför inte slänga upp en liten guide till hur jag jiggfiskar!

Under många år var jag en fiskare som hade några jiggar liggande i fiskelådan, jiggar som jag sällan använde och ännu mer sällan fick fisk på. Precis så vet jag att det är för många andra också, och anledningen till att jag skriver den här guiden är att det inte alls verkar vara självklart hur en effektiv jiggmetod ser ut. Många av er vet säkert allt det här, men jag hoppas att det kan hjälpa någon eller några i alla fall. Sen måste jag reservera mig för att det finns många olika metoder att fiska effektivt, och att dessa varierar sig beroende på vilket vatten man fiskar i, vilken tid på året (dygnet) och vilken fisk man riktar fisket efter. Den här guiden baserar jag på det fiske jag bedriver efter gädda, gös och abborre.

Jiggen:
Jag använder nästan uteslutande Relax- eller Shadjiggar. När det gäller storlek på jiggen får man känna av lite hur kinkiga fiskarna är för dagen, som regel tycker jag att runt 7cm är den givna abborrjiggen, runt 11cm är den främsta gösjiggen, men som även ger gäddor och stor abborre. 15cm är en självklar gäddjigg, men är gösen huggvillig fungerar denna storlek utmärkt även till gös.

När det gäller färg så måste man läsa av sitt vatten för att avgöra vilken färg som passar bäst. Jag fiskar främst i sjöar med relativt mörkt och oklart vatten och för mig finns det två givna val; gul/grön eller gul/orange. Båda är alltså kombination av Fire Tiger färgerna, som klart dominerar färgskalan i mina fiskelådor.


Riggningen är en annan viktig del i gösfisket. Efter att ha bytt från att fiska med endast jigghuvudet till huvud plus en monterad trekrok, så ökade antalet landade fiskar drastiskt. Här finns det många olika tekniker för hur man skall göra, men jag gör det enkelt för mig och binder en liten bit flätlina i krokböjen på jiggen, sedan fäster jag den andra änden på tråden i öglan på en trekrok som jag sedan fäster i ryggen på jiggen. Använd riktigt vassa krokar!





Metod:
Syftet med jiggfisket är att kunna fiska av botten och inte som många gör; nära botten. Häri ligger det viktigaste med jiggfisket och det som gör att jiggfisket kan vara så överlägset. Den tunga jiggskallen gör så att man med rätt utrustning kan känna när jiggen dunkar i botten och på så sätt anpassa fisket efter känslan i spöt. Men då många som fiskar jigg använder vanlig spinn eller haspelutrustning så kan man även se på linan när jiggen går i botten och anpassa fisket efter det.

Efter utkastet väntar du tills du är säker på att jiggen har nått botten, därefter vevar du 4-5 vevtag och gör sedan ett vevstopp. Håll linan spänd hela tiden och var uppmärksam, efter ett par sekunder så ser du hur linan slackar (så som bilden nedan visar), då vet du att du är på botten. Så fort linan har slackat så gör du 4-5 nya vevtag varpå du gör ett vevstopp. Följ linan med blicken och när du ser hur den slackar så upprepar du proceduren. Detta är en mycket effektiv fiskemetod som kammar av området där du fiskar.


Fig A = Jiggen sjunker fortfarande, Fig B = Jiggen ligger på botten.

Ofta står fiskarna mot bottnen och särskilt de mer inaktiva fiskarna behöver inte göra av med samma energi som att gå efter ett bete som fiskas högre upp i vattnet. Att fiska jiggen längs med bottnen har även ännu en fördel. När jigghuvudet slår i bottnen skapas vibrationer som drar till sig fiskens uppmärksamhet, du fiskar alltså både visuellt och audinomt (genom syn och ljud).

Rätt metod:


Fel metod:



Att fiska med ett känsligt spö så att du känner när jiggen slår i botten är självklart mest fördelaktigt. Hugget kommer ofta som en tydlig stöt när jiggen är på väg ner, under ett vevstopp, så då är det en klar fördel med lite känsligare utrustning.

Tror att jag fått med det mesta nu, men lämna gärna respons i form av kommentarer, och fråga gärna om det är nått som är oklart eller jag har missat! Och som jag nämnde i början, det finns många metoder, det här är min och absolut inte något som är skrivet i sten!

Mvh / Jimie (O’Meara)


Kommentarer
Postat av: Mats

Well said!

Får man önska sig en liten guide till Flying Lure fiske också. Den ofta bortglömda TV Shop pärlan...

2010-06-05 @ 03:55:18
Postat av: Jimie

Hahaha, självklart! Håll ögonen öppna, den kommer inom kort ;)

2010-06-05 @ 09:48:15
Postat av: Fiskeintresserad

Bra guide!

2010-07-30 @ 00:22:33
Postat av: Herr Nilsson

Bra tips! :) man tackar..

2010-08-08 @ 16:56:37
Postat av: Oskar

Tack så mycket för Guiden, hjälper alltid att ha en bild framför sig för att förstå principen!

2011-09-24 @ 07:21:23
Postat av: Johan A

Tack för tipsen mannen, har alltid haft joggar i lådan och försökt använda dem men blir aldrig någe fisk. Ska följa din guide och hoppas på bättring :). Hur är det med plats, vart är det bäst att jiggfiska? Nära vass eller grynnor eller var ?. Tack :)!

2014-07-14 @ 02:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0