Abborrejakt i Mälaren

Jag har vart ute och fiskat ett gäng gånger med Niklas och Tommy (även Täcket och Jocke har hakat på varsin gång) under de senaste veckorna, vi har fiskat i mälaren på jakt efter den gäckande storabborren. Att fiska abborre är lätt, att fiska storabborre är inte lätt! Varje tur har i princip varit ett mantra av följande förväntningar;

Niklas: "Det kommer att bli borre på kilot idag"
Jag: "Ja, idag känns det jävligt hett!"
Tommy: "Ähh, abborre!? Det blir stor havsöring idag, ja, eller gös, monstergös!"

(Tommy utnämns helt klart den stora optimisten, räknar med havsöring på sommaren, på dan, på jigg! Helt rätt :)

Trots skyhöga förväntningar så har fisket inte riktigt levererat. Visst har det blivit ett gäng borrar men det har vart riktigt trögt och de största borrarna har vi bara lyckats lura upp på löjmete, som visserligen är riktigt spännande! Jag har också fiskat en hel del med popper, det är ruggigt spännande att se hur en abborre i en explosion bryter ytan och hugger på poppern, har ni inte provat det: gör det! Hur som helst är jag säker på att en dag snart smäller det, och då smäller rejält för ställena har ruggig potential!

Jag avslutar som vanligt med några bilder och påståendet att mälarens abborrar måste vara bland sveriges vackraste, ljust silvriga med otroligt orangea bukfenor!

/ Jimie




















Kommentarer
Postat av: Georg

Inte utan att man känner för att nöta lite abborre i hemmasjön!

2011-01-17 @ 10:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0