De första vaken

Det är bara slutet av april men vi har nästan haft högsommarvärme i två veckor nu. Imorgon öppnar en vacker och närbelägen sjö med både regnbåge och öring av fin kvalité, jag hade lite tid över ikväll så jag tog kameran och begav mig dit för att spana efter de första vaken. Väl nere vid vattnet så hade solen gått ner bakom trädtopparna och myggen kläckte bara sporadiskt, men det vakade! Fisken var aktiv och ett flertal vak bröt den spegelblanka ytan. Att sitta en varm vårkväll och se öringar bryta ytan i både försiktigt sörplande vak samt explosiva lufthopp är svårslaget. För en stund var det en norrländsk tjärn jag satt och tittade ut över, med vild guldskimrande öring.

/ Jimie

En snabbis

Var ute med flugspöt och ringen en snabbis efter jobbet. Med nordliga friska vindar var inte förhållandena idealiska, men det kändes ändå som att jag skulle lyckas landa minst en öring. Så fel jag hade. Fiskade ca två timmar innan jag plockade ihop prylarna och begav mig mot bilen.
Halvvägs dit stötte jag på en farbror som var ute och tränade sin jaktlabrador. Han berättade att i höstas så hade han sett minst tio sälar utanför en lekå för havsöring. Gubben berättade även att det i skärgården finns runt 20000 skarvar, som sammanlagt äter 20 ton fisk per dag. Om detta stämmer så är det skrämmande hur mycket fisk det blir på ett år.
Men det värsta han sa var att "jag och min kompis brukar angla på vintern, alla gäddor över tio kilo slår vi ihjäl och ger till räven".  Då tackade jag för samtalet och gick till bilen. Det blev inget muntert avslut på en annars trevlig dag.

Kanske börjar bli dags att se över avskjutningen av både säl och skarv!

Uppe innan tuppen

I morse ringde klockan 04.10, snoozade till 04.20.

Funderade både en och två gånger på om det verkligen var värt det. Tydligen så tyckte jag det, för en halvtimme senare så hade jag hunnit med två koppar kaffe, blåst upp ringen och fått på mig vadarna.
Nere i viken låg vattnet stilla, till och med svanarna sov. Min enda fiskekamrat var en skrattmås som dök efter småfisk i ytan.
Såg mycket vakande småfisk, men i dag ville inte dom större fiskarna visa sig. 06.45 var det dags att packa ihop och åka hem.
Höll inte huvudet lika högt efter dagens bompass som efter det senaste passet, det berodde nog på trötthet och kaffesug eller berodde det på bompasset? Fanns inte tid att tänka på det för barnen var vakna när jag kom hem och verkligheten kallade.

Jocke och Jimie har kört ett kvällspass i dag och förhoppningsvis har det gått bättre för dom. Kommer säkert en rapport under morgondagen.

Slut på bompass

Jocke hämtade mig 12.30 i går lördag, satte kurs mot ett ställe där det går stor Havsöring. Parkerade i diket och gjorde i ordning utrustningen, redan där så började vi förstå att den här promenaden kommer att bli en blöt historia.

Femton minuter senare så var vi framme vid "klippan", aldrig har det varit så skönta springa ner i ett tio gradigt vatten. Det första vi såg när vi paddlade ut var en stor öring som head and tailade i ytan, kändes som att det kunde bli en bra dag.
Vinden låg på snett bakifrån så med ytterst lite ansträngning kunde vi drifta förbi alla heta spots. Tillbakavägen blev inte lika rolig så det blev att paddla i land och gå tillbaka. Vi tog en välbehövlig paus, men efter att Jimie ringt och sagt att han kanske skulle komma ut så omlokaliserade vi och tog nya tag.

Jag satt i ringen och pratade i telefonen när jag plötsligt ser en öring uppe vid ytan, avslutar snabbt samtalet och kastar mot öringen. Min fluga går väldigt grunt och jag ser när öringen tar den, trodde jag.
Jag var på tok för het, men kastar ut igen och tar hem flugan i ett snabbt tempo. Känner att den är där och pickar, stoppar hemtagningen, men det händer inget mer.
Förbannad på mig själv så paddlar jag en bit bort och fortsätter kasta. I ett av kasten får jag trassel på linan, vilket resulterar i ett kort kast och svordommar över att behöva trassla upp den.
Är helt säker på att jag har fastnat i botten under tiden jag fixat linan. Mycket riktigt så är det tungt att ta hem flugan, men när spöt börjar gunga och slirbromsen skrika så är jag inte lika säker längre. En stark öring som inte ville upp till ytan.
Hoppades att det skulle vara en proportionerlig öring och inte en slips som Jimie drog upp. (se bild från GålöÖringCup) Efter ett par minuters drillande med nya spöt fick jag upp den i ringen, äntligen en landad öring efter många timmars nötande.

Blir eventuellt en sväng på måndag morgon med start 04.00.

Over and out

Håll Trouten + Gålö Cup vt11

Gålö Öring Cup, Dag 1
Halvtid i GÖC, det har gått bra (men hade kunnat gå betydligt mycket bättre). Vi tvekade väldigt mycket vart vi skulle börja fiska men bestämde oss till slut och åkte dit. Väl på plats tog det kanske 5 min innan Tommy tog första öringen. De kommande 45 minutrarna var galna. Vi landade 4 öringar varav den största vägde 4 kg, MEN så gott som alla fiskarna var något lekfärgade. Med 4:an i håven ringde vi in till domare och frågade om det var okey med små missfärgningar på magen men fick svaret att de skulle vara helt vita. 4:an fick gå tillbaka precis som en hygglig öring jag tog (kanske runt 2.5kg).
Hugg-bonanzan mattades av och vi började snart inse att vi fiskar havsöring, då får man inte bli bortskämd. Vi hade ett par hugg och några följen men inget riktigt hett. Mot slutet av dagen hade Tommy ett rejält hugg och vid nästa drift krokade jag en fisk, förmodligen samma. Trots tveksamheter kring färgen på magen så tog vi med den in. Jag hann också tappa en riktigt fin öring vid ett snabbstopp på väg hem.
Vid invägningen så blev det rejäla diskussioner kring min både min fisk och de andra som kommit in. De flesta hade fortfarande spår av lek så det var jäkligt svårbedömt om fiskarna skulle godkännas eller inte. Efter många om och men så bestämde domarna för att släppa igenom alla tveksamma fiskar, vilket innebär att även de vi släppte tillbaka hade blivit godkända. Istället för en klockren förstaplats ligger vi nu hack i häl, nr 2!
Gålö Öring Cup, Dag 2
Söndagen blev inte riktigt den succen som vi hade hoppats på. Efter kaptensmöte såg vi till att vara riktigt snabba iväg, det var de första timmarna som var hetast dagen innan. Efter en stund i båten var vi framme. Vi fiskade av en hotspot utan kontakt, när vi vände upp och körde den igen så hade jag en rejäl fisk efter. Den vände ett par meter ifrån båten och gjorde en rejäl virvel i vattnet framför oss.  Strax därefter högg det på Niklas drag och fisken blev krokad. Efter en stunds fight gjorde den ett par snabba luftsprång innan den gick lös, riktigt trist då den var klart godkänd.
Niklas gör som en riktig sportfiskare ska göra och skyller på slöa krokar. Han byter och hinner med 4-5 kast innan det smäller igen. Fisken kämpar på riktigt bra innan den hamnar i håven, ingen bjässe men godkänd fisk. Inte alls dumt det där med att byta krokar tydligen!
I och med att morgonen skiftade till dag så blev fisket sämre. Klarblå himmel och stark sol brukar inte vara det bästa för havsöring och idag var inget undantag. Vi hade ett par hugg och ett par följen men ingen fisk som ville låta sig håvas.
På vägen hem stannade på på en plats där jag hade på en riktig fetöring dagen innan. Vi driftade igenom sträckan en gång utan kontakt. När vi gjorde det en andra gång så gick en riktigt fin öring upp från djupkanten och följde efter Tommys drag. Trots att vi driftade av sträckan flera gånger så kom vi inte närmre än så.
Vid invägningen visade det sig att fisket hade vart riktigt segt på söndagen, bara ett par fiskar upp. Förra året hamnade vi på tredje plats, i år blev det silver. Riktigt skoj att prestera bra och ha landat några fiskar. Samtidigt var det med en besk eftersmak som vi tog silverpokalen, då vi dagen innan la tillbaka två fiskar (pga vi trodde de hade klassats som lekfisk, vilket de inte hade gjort). Hade vi behållit de fiskarna så hade vi tagit en klar seger.
Gålö Öring Cup VT-2011 bjöd i alla fall på ett riktigt kanonväder och även om det påverkade fisket negativt så var det jäkligt skönt att spendera helgen i en båt i goda vänner sällskap! Mina team-kamrater Niklas och Tommy är två riktigt generösa själar och lät mig ta vårt prisbords riktiga pärla, en Twin Power C14 haspelrulle. Jag får se till att fiska riktigt bra nästa GÖC för att återgälda den generositeten!
Gålö Öring Cup, Dag 1

Första dagen i GÖC vt 2011! Förra året placerade vi oss på en bronsplats. Vi var glada över pallplatsen men långt ifrån nöjda, jag tappade en riktig bjässe bara en timme innan sista dagens invägning. Hade den fisken landats så hade det blivit guld, nu i år var det högst upp på prispallen vi hade vårt sikte.
Vi tvekade väldigt mycket om vart vi skulle börja fiska men bestämde oss till slut och åkte dit. Väl på plats tog det kanske 5 min innan Tommy tog första öringen. De kommande 45 minutrarna var galna. Vi landade 4 öringar varav den största vägde 4 kg, MEN så gott som alla fiskarna var något lekfärgade. Med 4:an i håven ringde vi in till domare och frågade om det var okey med små missfärgningar på magen men fick svaret att de skulle vara helt vita. 4:an fick gå tillbaka precis som en hygglig öring jag tog (kanske runt 2.5kg).

Tommy med dagens första

Jag med en av fiskarna som fick gå tillbaka (men borde ha vägts in).

Niklas med en 4kg firre (även den gick tillbaka då den borde ha vägts in).

Nicke med nr 2 för dagen.

Hugg-bonanzan mattades av och vi började snart inse att vi fiskar havsöring, då får man inte bli bortskämd. Vi hade ett par hugg och några följen men inget riktigt hett. Mot slutet av dagen hade Tommy ett rejält hugg och vid nästa drift krokade jag en fisk, förmodligen samma. Jag såg ganska tidigt att det var en riktigt stor (läs: lång) fisk och trodde att PB:t skulle lyfta rejält. Men väl i håven så var det en riktigt slips. Sjukt lång men sjukt smal. Trots tveksamheter kring färgen på magen så tog vi med den in. Jag hann också tappa en riktigt fin öring vid ett snabbstopp på väg hem.

80 cm lång och strax under 3kg (rekord av något slag?). En sån fisk borde väga runt 7kg!

Jag bjuder på att bli kallad "Spjutet" resten av dagen.

Vid invägningen så blev det rejäla diskussioner kring både min fisk och de andra som kommit in. De flesta hade fortfarande spår av lek så det var jäkligt svårbedömt om fiskarna skulle godkännas eller inte. Efter många om och men så bestämde sig domarna för att släppa igenom alla tveksamma fiskar, vilket innebär att även de vi släppte tillbaka hade blivit godkända. Istället för en klockren förstaplats ligger vi nu hack i häl, nr 2!

Gålö Öring Cup, Dag 2
Söndagen blev inte riktigt den succen som vi hade hoppats på. Efter kaptensmöte såg vi till att vara riktigt snabba iväg, det var de första timmarna som var hetast dagen innan. Efter en stund i båten var vi framme. Vi fiskade av en hotspot utan kontakt, när vi vände upp och körde den igen så hade jag en rejäl fisk efter. Den vände ett par meter ifrån båten och gjorde en rejäl virvel i vattnet framför oss.  Några minuter senare högg det på Niklas drag och fisken blev krokad. Efter en stunds fight gjorde den ett par snabba luftsprång innan den gick lös, riktigt trist då den var klart godkänd.

Vid invägningen visade det sig att fisket hade vart riktigt segt på söndagen, bara ett par fiskar upp. Förra året hamnade vi på tredje plats, i år klev vi upp ett steg på prispallen och kammade hem silvret. Riktigt skoj att prestera bra och ha landat några fiskar. Samtidigt var det med en besk eftersmak som vi tog silverpokalen, då vi dagen innan la tillbaka två fiskar (pga vi trodde de hade klassats som lekfisk, vilket de inte hade gjort). Hade vi behållit de fiskarna så hade vi tagit en klar seger.

Tillbaka till invägningen.

Sammanfattning

Nr 1 Team Öhman, Nr 2 Håll Trouten, Nr 3 Va fan Hände?

/ Jimie

Once you go black you never go back?!

Dom flesta spötillverkare har nästan bara svarta klingor att erbjuda men är det verkligen sant att om man testar svart så vill man inte testa annat? För att ta reda på om det stämmer så åkte jag i torsdags in till Stockholms flugfiskecenter, för att köpa mig ett Guideline LPXe RS spö och en Vision Deep rulle. Gifter sig riktigt bra med varandra! Återstår att se om jag kommer gilla spöts aktion.

Fredagen gick i fiskets tecken. Skyndade mig hem från jobbet i fredags för att ta mig an havets silver. Hade lånat Jimies flytring som jag fick släpa tills jag trodde jag skulle svimma av utmattning och vätskebrist. Men efter en lång promenad med dubbla långkalsonger och ett par icke andasvadare så fick jag äntligen svalka mig med ett dopp i flytringen. Med sydliga vindar och strålande sol så var det härligt att guppa omkring och kasta in nya spöt, tyvärr så tyckte inte öringarna att jag skulle få premiärdrilla. Men det är så det funkar med havsöringarna, gäller bara att nöta på och inte tappa suget.

Tog en snabbtur i dag söndag när grabbarna hade somnat. Blåste lite för mycket för att det skulle vara njutbart och med ett helt svansläkte som omringade mig i jakt på mat så blev det väldigt svårkastat. Men man kan inte lyckas jämt.

Med nytt spöt och rulle i bakhuvudet så kan jag bara säga:

"Stay white"

Sportfiskemässan

Jag och min sambo tillbringade lördagen i FiNs monter på Sportfiskemässan, en lördag med mycket folk och trängsel. Hjälpte även till och vaktade William Moberg-Faulds monter, medans han och Peter Sjödin var med på Älvräddarnas auktion.
Har för mig att dom fick ihop lite mer än 30000:-. Nice!!

Han tyvärr inte gå runt och kolla så mycket, men det verkade vara ganska många flugfiskeutställare till skillnad från Flugfiskemässan.
Synd bara att flugdelen blev upptryckt i ett hörn. Om Sportfiskemässan siktar på att bli den enda mässan så borde flugdelen hamna mer "centralt".

Tyvärr inga bilder från mässan men lite andra bilder blev det iaf.

Kan det bli bättre?

Vi passade på att förlova oss

Hittade en kvarglömd bok i garderoben, den som glömt den måste sakna den för det var en riktigt bra bok.
Nya Testamentet

Binprylarna fick såklart haka.
Snart är det HÖ-premiär i Jockes nya båt

Nästa update blir det nog bilder på silver

Torrflugefilm från Catch Magazine

Här kommer en riktigt soft film från Catch Magazine!
Det finns även en ny utgåva av tidningen ute: http://www.catchmagazine.net/