Jämtland; En snabbis!

Snart slut på semestern och jag och flickvännen hade sedan länge sagt att vi skulle göra en liten flugfiskeresa ihop. Hon gillar fiske och har mer än en gång knipit fina fiskar på spinn, men hon hade aldrig provat flugfisket. Det första och svåraste uppdraget var att hitta ett par vadare som passar. Är man kort och har små fötter är det inte lätt... inte lätt alls! Till slut hittade vi ett riktigt bra sett, Guideline-vadare och Vision-skor på Stockholms Flugfiskecenter. En bra affär det där och fantastisk personal!

För egen del bestog resan främst av att hjälpa till så att tjejen skulle få igång kasttekniken, något som faktiskt lyckades riktigt bra! Det är nästan så att man hör glömt hur många moment det är som ska kombineras för att få en bra kastrytm, men det lyckades hon riktigt bra med. På slutet av dag två (sista dagen) höll linbågarna riktigt fin klass.

Efter ett samtal med Jocke visade det sig att han var på väg hem från nordligare breddgrader, när vi frågade om han ville komma och finfiska lite så kunde han ju inte motstå det erbjudandet. Dagen efter dök han upp med gott sjävförtroende från en dags lyckat fiske i Borga (läs inlägget under).

Fisket för vår del blev lyckat... För min del blev det lyckat, för Jockes del blev det LYCKAT! Under de ljusa timmarna vakade det väldigt sporadiskt och fisken var ganska svår. Vi lyckades ändå ta ett par fiskar runt kilot, men när mörkret började falla på, då blev det magiskt! Jag vadade ut i den lugnflytande ån och överallt omrking mig vakade stor fisk, lätta att lura till hugg.

Jag stog precis och krokade av en kilos öring när jag hör Jocke ropa "Fish on", tjejen hade också nyss fått en liten öring. Kul att alla får fisk! 10 min senare ropar Jocke något mer ansträngd "...jag tror att den är ganska rejäl den här". Vafan, håller han fortfarande på att drilla fisken, tänkte jag. Jag ropade tillbaka och frågade om jag skulle komma och hjälpa med håvning, Jocke trodde att det kunde behövas. När jag kom fram till Jocke så diskuterade vi om fisken var felkrokad eller inte, den såg ju inte så stor ut, kanske 1½kg. Fisken verkade hur som helst inte redo att ge sig än på ett tag, så jag passade på att fota fighten lite. Vid ett tillfälle simmade fisken in bredvid mig och jag fotade den med blixten i mörkret, då såg jag att det var en riktigt rejäl fisk! Jocke frågade om den såg stor ut... "Näe, 1½ ungefär" ljög jag med en skakig röst, onödigt att sätta igång nerverna på honom i onödan, eller spä på frustrationen om den skulle slita sig. Fighten fortsatte och tillslut, efter ca en halvtimme, var fisken redo att håvas. Håvningen gick bra och först då såg Jocke hur stor fisken var... Och stor var den! Vågen stannade på 2.6kg. Öring, 2.6kg på torrrfluga, det är en drömfisk!

...och enligt god Team Santiago tradition gör en fisk på över 2kg att fångstmannen måste både bada och bjuda på Champagne, så det kom Jocke såklart inte undan med. 

Som kuriosa kan också sägas att öringen var ett stort plåster på såret, ett par timmar innan hade Jocke blindfiskat av en forsnacke med en stor nattslända då en enorm öring går upp och tagit flugan. Öringen rullade och visade upp en otroligt fet kropp innan den slet av tafsen och gick tilbaka. Man ska passa sig för att uppskatta vikten på en sån fisk, men att 2.6 öringen var en småfisk i jämförelse är det ingen tvekan om.

Resan var kort men intensiv och trots de fina fiskarna var det klart mest positiva att flickvännen verkligen uppskattade flugfisket och tyckte att det var riktigt skoj! Jag gissar att nästa års resa kan bli ett par dagar längre! :)

Jag slänger upp ett urval av bilderna från helgen!



































                      / Jimie

Kommentarer
Postat av: Kristian

Jävlar va ni luftar fisk i ån. Stort Grattis! Helt sagoligt fiske där i år.

2010-08-10 @ 00:32:55
Postat av: Jimie

tackar Kristian, ja... Vi har haft ett oförskämt bra fiske1 Hoppas att man får uppleva det någon gång igen =)

2010-09-01 @ 13:13:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0