Tillbaka i vackra Lappland!

 

Det var flera år sedan jag var där sist, men nu så blev det äntligen av. En veckas fiske i Södra Lappland och området kring Saxnäs tillsammans med Jocke, Mats, Niklas, Tommy och Oscar aka. Ogge.


Förutsättningarna var inte de bästa. Ett stort område, Stekenjokk, var totalt avspärrat på grund av idioter i internationella ligor som stjäl fågelägg som de säljer på svarta marknaden (tydligen inbringar fjällugglans ägg upp emot 1 miljon styck = vansinne!). Sedan har vintern hållit ett långt fast grepp om området vilket innebär att åarna fortfarande var höga av smältvatten och att ordentliga kläckningar inte ännu hade kommit igång.

 

För mig Jocke och Mats var första dagen sedan länge inbokad för fiske i Ransaråselen. Vädret var det bästa tänkbara, dvs. varmt fuktigt och vindstilla. Direkt när vi kom ner till vattnet så såg vi att rödingarna vakade för fullt. Det skulle bara bli att hämta storrödingarna... eller? Tvärtom, det var otroligt svårt och trots att rödingarna var och tittade på våra flugor så att vattnet välvde under dem så ville de inte ta. 0.12 var det tunnaste tafsmaterial vi hade med, vi skulle nog haft ännu tunnare. Tillslut lyckades vi dock hitta ett par flugor som med helt rätt presentation lurade fiskarna till hugg. 


Ransaråselet med en Södra Maltfabriken, blir inte mycket bättre!


 

Vi fick alla tre godkända fiskar varav Jocke tog den klart finaste, en klarröd fisk på 1.4kg.


 


Själv så lyckades jag tappa en kanonfisk precis när den skulle håvas. Ibland är det en förbannelse att behöva veva in tafsen innanför spöringarna. Jag trodde att fisken var trött, men den gjorde en sista rusning som slet av tafsen. Bittert på en så stor röding precis vid fötterna på mig. Jocke förgyllde ögonblicket när jag räcker mig efter håven och inser att jag inte har vadarjackan på mig.

 


Mats lånade Ransarpuppan av mig och tog fisk i första kastet.


På kvällen lossnade det för mig och jag krokade ett gäng granna fiskar, även om storleken aldrig var något att komma med. 


En av mina Ransarårödingar


De följande två dagarna var fisket riktigt trögt trots värme. Kläckningarna var verkligen sporadiska och fisken var inte hemma. Ett av de vattnen vi besökte var Marsån, en otroligt fin liten å. Ån är prydd av täta buskage och längs med vattnet ligger små fina sandbankar som underlättar kastandet. Ett sådant vatten är främst fint att vandra längs med, visst finns det stor fisk också men för att kroka den krävs extrem försiktighet, gärna i skydd av molnigt väder eller skymning. Vi var där i gassande sol. Ogge lyckades ta den största fisken vid ån, en vacker öring runt 800g. På vägen tillbaka såg Niklas och Tommy en fisk de uppskattade till runt 1.5kg så visste finns de där! Jag kommer helt klart besöka denna del av ån igen, men under sämre väderförhållanden.


Ogge med håvad fisk.


Jag smygkastar på en hygglig öring.

 


Tommy håller span över ån.


En väldigt vacker å.

 


Kristallklart vatten.


En av dagarna gick vi till platsen som Gud glömde, myggens och knottens hemvist; Fiskonbäcken. Promenaden dit är en bedrift i sig, att försöka hålla Nickes tempo i uppförsbackarna var en bragd! Jag har gått vägen en gång innan med maskinen Täcket, det var samma sak då... Sadister! Hur som helst kom vi fram till vattnet tillslut. Det var magiskt, fullt av vakande fisk i storlek mellan 0.5kg-1.5kg samt knott och mygg av bibliska kvantiteter. Vattnet är ett riktigt sightfishing-vatten och det är enormt spännande att smyga längs med ån och se fiskarna både då de går upp i ytan och tar sländor samt när de står en bit under utan och spanar på vad som kommer driftande. Ganska snabbt krokade jag en öring på runt 500g och ett par kast senare en på ca 700g. Efter det så gick jag längs med ån och hittade en betydligt större fisk att kasta på. Så fort jag kommit inom kastavstånd blev fisken skrämd och förflyttade sig 10 meter uppströms. Detta pågick i runt 1½ timme. Resultatet blev tre förstörda tafsar på tre lyckade kast, och ingen krokad fisk.


Riktig sightfishingsträcka, men svårt på grund av buskagen intill ån.

 


En liten men stark fisk.


Jocke letar efter rätt fluga.


Medan jag kämpade med min motvilliga fisk skulle det visa sig att fisket äntligen lossnade ordentligt för Mats (som har kämpat i många år utan att bli belönad med någon öring över ett par hekto). På en timme krokade och landade han fyra stycken öringar mellan 7hg – 1kg. En enormt fin prestation oavsett vilket vatten man än fiskar vid, så hatten av för Mats!


Vi fiskade fram till kvällen och fick bra med fisk mellan 5hg-1kg, men tillslut så klarade vi inte av knotten och myggen längre utan tvingades ge upp. Det ska tilläggas att mygg och knott inte bekommer mig alls i vanliga fall, jag använder sällan myggmedel. Här uppe var jag tvungen att ge upp efter ett par timmar och tvingades köra med både myggstift och myggnät.


Mats unnade sig ett dopp i det 8gradiga vattnet efter promenaden hem.


De sista dagarna valde vi att åka en bit för att fiska vi på en kort strömsträcka vid ett vatten jag väljer att inte namnge. Det var en otroligt naturskön plats med både gott om vakande öring och röding. Det klara vattnet med en ljus sandbottnen var lättvadat och bitvis brett med små miniatyr-öar. Små sandbankar utgjorde lämpliga platser att sitta och spana på fisken. Den nedre delen av vattnet höll i princip bara öring medan ett par hundra meter upp där ån bildade ett litet sel fanns mest röding. En drömplats med andra ord och en ny favoritsträcka!

 


Nicke med en öring från sträckan.


Jag hade bundit upp några modeller av fjädermygg som skulle visa sig vara precis vad fisken var ute efter. Redan på första kastet tog jag en stridbar öring på ca 600g och inom loppet av ett par timmar hade jag tagit sju stycken öringar mellan 600g-900g på SAMMA fluga!


Bindbeskrivning: emergerkrok strl 16. Kroppen påbörjas av röd bindtråd alternativt Red Quill som går upp till ett torax av påfågelherl följt av en parachutevinge av vit CDC. Sedan ett par varv påfågel igen och sedan avsluta med ett rött huvud av bindtråd.) Denna röda variant och samma sak fast med grå bindtråd var de enda flugor jag fiskade med i detta vatten.


Rödingen visade sig som vanligt vara svårare att locka till hugg och trots att de vakade var det öringarna som kastade sig över min fluga. Nicke däremot visade vart skåpet ska stå.

 


Nicke visade också hur man krokar betydligt fulare fiskar än så!


Mot slutet av dagen så trodde jag inte att jag skulle lyckas kroka någon röding, men när jag smög fram till den övre delen av strömmen så såg jag ett stort stim röding vaka frekvent. Jag smög sakta fram så nära jag vågade och bara efter två kast så gick en fisk upp och tog flugan, ett extremt lugnt mothugg senare och fisken var fast. Rödingen bjuder inte alls på samma fight som öringen men trots det var pulsen hög när fisken slutligen landades i håven. En knallröd buk på en vacker röding i halvkilosklassen. Jag lät den simma tillbaka och smög försiktigt något uppströms, dit stimmet nu hade förflyttat sig. Ett nytt kast med fin drift på flugan, en ny fisk stiger mot flugan, ett försiktigt ”god save the queen” (den obligatoriska meningen man ska uttala innan man lyfter spöt) och nu var fisken som krokats större. Den här fisken var också starkare och gick ut i den djupare strömmen. Jag såg dock till att vara väldigt försiktig med hur hårt jag tog in den, den här ville jag inte rycka den tunna tafsen på. Men tafsen höll och snart kunde jag håva en fantastisk röding på 1kg blankt.


 


Målet med resan var att ta upp en röding och grilla vid vattnet, det målet infriade jag med bara ett par timmars fiske kvar på resan. Inte nog med det, fisken togs i lugnt strömmande vatten, på torrfluga med den vackraste av miljöer i min närhet och de snöklädda bergen som bakgrund. Jag och Jocke som var de enda kvar vid vattnet fyllde rödingen med enris, salt och peppar innan vi lindade den i folie och la den över elden. Fisken åt vi vid vattnet med öringarna och rödingarna fortsatt vakande i förgrunden och de snöklädda lapplandsfjällen och den blå himmelen i bakgrunden. Detta är ett ögonblick jag hoppas att minnas för alltid, sann livskvalité och rekreation.  

 

Mvh / Jimie Elofson

 


Kommentarer
Postat av: ogge

Kungligt Jimie! Längtar redan till nästa sommarfiske i norr

2012-07-24 @ 21:59:28
Postat av: Jocke

Bra skildring från en grym fiskevecka Jimie! Det var riktigt kul att se alla bilderna!

Kan meddela att såret på halsen har läkt efter Nickes operation :-)

Det är väldigt stora kontraster mellan Lappland och west Hollywood, där jag befinner mig nu...

2012-07-29 @ 09:42:57
Postat av: Jocke

Oj då, det verkar blivit något fel när jag skulle skriva en(1!) kommentar...

2012-07-29 @ 09:48:39
Postat av: Kingen

Som vanligt en trevlig uppdatering med fina bilder och bra story!

Marsån har jag fiskat vid flertalet tillfällen, tappat någon fin öring, men mest tagit smått, harr och öring.

Har själv varit uppe i den övre delen av ransarån under vecka 30, mån-lör zon c (skibble-tjatjasebäcken), en fin sträcka som höll en hel del fisk som var svåra att rå på, men inte alls så lättskrämda som jag varit med om tidigare, kanske har man utvecklats i sitt viftande, kastade i stort sett bara på vakande fisk och tog 2 st över kilot, en på prick kilot och en på 2.1 (63 cm lång)

Mvh Kingen

2012-07-31 @ 10:17:00
Postat av: Jimie

Du måste verkligen tycka att det varit en riktigt bra skildring Jocke;)Wälkommen tillbaka från Hollywood by the way! / JImie

2012-08-04 @ 16:36:41
Postat av: Cato

Kalasfina bilder och bra skrivet! Har stuga vid Gäddede och brukar försöka fiska över på Stekenjokksidan också när jag är uppe. Kan tipsa om att sjön som ligger vid samelägret på väg uppför Stekenjokk är värd ett besök med flytring :)

2012-10-01 @ 16:42:15
URL: http://www.christophercato.se
Postat av: Jimie

Tackar och bockar Cato! Hela området var (som jag kanske skrev?) avstängt pga fågeläggstjuvar, riktiga idioter som stjäl utrotningshotade arters ägg. Hade det inte varit stängt så hade jag planerat en tur till Raurenjaure, är det samma vatten som du syftar på? Mvh / Jimie

2012-11-01 @ 22:39:42
Postat av: Martin F

Kanonfint inlägg!

2013-03-03 @ 11:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0