Rulljakt

Som jag har nämnt tidigare ska jag köpa en klass 4 rulle till kommande säsong. Jag har idag en #5/6 till mitt #4 spö. Denna kombination har iof funkat, men inte känts helt balanserad. Har haft lite olika idéer på vilken rulle jag ska satsa på. En rulle jag gillar skarpt är Loop – Classic, men den är i dyraste laget. Sen har jag sneglat lite på Lamson-rullarna. För att börja sålla mellan alla märke och modeller drog jag in till Söder för att känna och klämma på några rullar.

 

Jag besökte först AB fiskarnas redskapshandel. De hade inte så många #4 rullar inne för tillfället. Säljaren jag pratade med talde varmt om Danielsson – Nymph W, som kostade ca 2100 kr. Rullen var ruggigt lätt och gick jämt, men den hade ingen riktig broms. (Jag kommer satsa på att köpa en rulle med en riktig broms, med tanke på förra säsongens erfarenheter…) Personligen gillar jag inte designen på denna rulle. Säljaren pratade även om Lamson – ULA Purist, som kostade ca 3600 kr. Denna rulle står ju helt klart ut från mängden på ett positivt sätt. Dock hade även denna ingen riktig broms, eller rättare sagt; någon lättjusterbar broms. De skulle få in en rulle från Sage snart som han trodde kunde vara intressant, så jag får väl återkomma och titta på den vid ett senare tillfälle.

 

Mitt nästa stop blev på Stockholms flugfiskecenter. Där hade de en hel del #4 rullar hemma, men även de skulle få in fler under våren. Första tipset jag fick där var Lamson – Litespeed, som kostade runt 3600 kr. Rullen hade en riktig broms och kändes riktigt bra, med avseende på vikt och gången på den.  Sen tittade vi på Loop – Opti Creek och EVOTEC. Båda dessa rullar har ju grymma bromsystem och att det är kvalitetsrullar går det ju inge att ta fel på! EVO:n är ju lite kraftigare och tyngre än Opti:n, men jag skulle ha svårt att välja mellan dem.

Så det jag har kommit fram till idag är att jag titta vidare på Lamson – Litespeed och Loop rullarna. Kom gärna med tips på rullar som kan vara intressanta!


Som vanligt var besöket på Stockholm flugfiskecenter riktigt trevligt!



Jag fick massor av tips på hur jag skulle binda upp olika typer av Simpor och torrflugor. Så det slutade med att jag gick därifrån med ett A4:a med massor av skisser på olika flugor och lite nytt bindmaterial.

 



När jag gick förbi butiken Kaffemaskinen, köpte jag även något för att ha något gott att dricka när jag binder!




// Jocke

Kommentarer
Postat av: Jimie

Det där med rullar alltså... jag är sjukt nöjd med min rulle som kostade 700:- samtidigt har jag provat dyra rullar som inte alls känns bra. ...och man vill ju ha en snygg rulle också! ...not so easy!



När det gäller Sthlms flugfiskecenter är de fantastiska, alltid hjälpsamma och med bra tips. Kul att det finns sånna små guldkorn!

2011-02-01 @ 12:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0