Håll Trouten + Gålö Cup vt11

Gålö Öring Cup, Dag 1
Halvtid i GÖC, det har gått bra (men hade kunnat gå betydligt mycket bättre). Vi tvekade väldigt mycket vart vi skulle börja fiska men bestämde oss till slut och åkte dit. Väl på plats tog det kanske 5 min innan Tommy tog första öringen. De kommande 45 minutrarna var galna. Vi landade 4 öringar varav den största vägde 4 kg, MEN så gott som alla fiskarna var något lekfärgade. Med 4:an i håven ringde vi in till domare och frågade om det var okey med små missfärgningar på magen men fick svaret att de skulle vara helt vita. 4:an fick gå tillbaka precis som en hygglig öring jag tog (kanske runt 2.5kg).
Hugg-bonanzan mattades av och vi började snart inse att vi fiskar havsöring, då får man inte bli bortskämd. Vi hade ett par hugg och några följen men inget riktigt hett. Mot slutet av dagen hade Tommy ett rejält hugg och vid nästa drift krokade jag en fisk, förmodligen samma. Trots tveksamheter kring färgen på magen så tog vi med den in. Jag hann också tappa en riktigt fin öring vid ett snabbstopp på väg hem.
Vid invägningen så blev det rejäla diskussioner kring min både min fisk och de andra som kommit in. De flesta hade fortfarande spår av lek så det var jäkligt svårbedömt om fiskarna skulle godkännas eller inte. Efter många om och men så bestämde domarna för att släppa igenom alla tveksamma fiskar, vilket innebär att även de vi släppte tillbaka hade blivit godkända. Istället för en klockren förstaplats ligger vi nu hack i häl, nr 2!
Gålö Öring Cup, Dag 2
Söndagen blev inte riktigt den succen som vi hade hoppats på. Efter kaptensmöte såg vi till att vara riktigt snabba iväg, det var de första timmarna som var hetast dagen innan. Efter en stund i båten var vi framme. Vi fiskade av en hotspot utan kontakt, när vi vände upp och körde den igen så hade jag en rejäl fisk efter. Den vände ett par meter ifrån båten och gjorde en rejäl virvel i vattnet framför oss.  Strax därefter högg det på Niklas drag och fisken blev krokad. Efter en stunds fight gjorde den ett par snabba luftsprång innan den gick lös, riktigt trist då den var klart godkänd.
Niklas gör som en riktig sportfiskare ska göra och skyller på slöa krokar. Han byter och hinner med 4-5 kast innan det smäller igen. Fisken kämpar på riktigt bra innan den hamnar i håven, ingen bjässe men godkänd fisk. Inte alls dumt det där med att byta krokar tydligen!
I och med att morgonen skiftade till dag så blev fisket sämre. Klarblå himmel och stark sol brukar inte vara det bästa för havsöring och idag var inget undantag. Vi hade ett par hugg och ett par följen men ingen fisk som ville låta sig håvas.
På vägen hem stannade på på en plats där jag hade på en riktig fetöring dagen innan. Vi driftade igenom sträckan en gång utan kontakt. När vi gjorde det en andra gång så gick en riktigt fin öring upp från djupkanten och följde efter Tommys drag. Trots att vi driftade av sträckan flera gånger så kom vi inte närmre än så.
Vid invägningen visade det sig att fisket hade vart riktigt segt på söndagen, bara ett par fiskar upp. Förra året hamnade vi på tredje plats, i år blev det silver. Riktigt skoj att prestera bra och ha landat några fiskar. Samtidigt var det med en besk eftersmak som vi tog silverpokalen, då vi dagen innan la tillbaka två fiskar (pga vi trodde de hade klassats som lekfisk, vilket de inte hade gjort). Hade vi behållit de fiskarna så hade vi tagit en klar seger.
Gålö Öring Cup VT-2011 bjöd i alla fall på ett riktigt kanonväder och även om det påverkade fisket negativt så var det jäkligt skönt att spendera helgen i en båt i goda vänner sällskap! Mina team-kamrater Niklas och Tommy är två riktigt generösa själar och lät mig ta vårt prisbords riktiga pärla, en Twin Power C14 haspelrulle. Jag får se till att fiska riktigt bra nästa GÖC för att återgälda den generositeten!
Gålö Öring Cup, Dag 1

Första dagen i GÖC vt 2011! Förra året placerade vi oss på en bronsplats. Vi var glada över pallplatsen men långt ifrån nöjda, jag tappade en riktig bjässe bara en timme innan sista dagens invägning. Hade den fisken landats så hade det blivit guld, nu i år var det högst upp på prispallen vi hade vårt sikte.
Vi tvekade väldigt mycket om vart vi skulle börja fiska men bestämde oss till slut och åkte dit. Väl på plats tog det kanske 5 min innan Tommy tog första öringen. De kommande 45 minutrarna var galna. Vi landade 4 öringar varav den största vägde 4 kg, MEN så gott som alla fiskarna var något lekfärgade. Med 4:an i håven ringde vi in till domare och frågade om det var okey med små missfärgningar på magen men fick svaret att de skulle vara helt vita. 4:an fick gå tillbaka precis som en hygglig öring jag tog (kanske runt 2.5kg).

Tommy med dagens första

Jag med en av fiskarna som fick gå tillbaka (men borde ha vägts in).

Niklas med en 4kg firre (även den gick tillbaka då den borde ha vägts in).

Nicke med nr 2 för dagen.

Hugg-bonanzan mattades av och vi började snart inse att vi fiskar havsöring, då får man inte bli bortskämd. Vi hade ett par hugg och några följen men inget riktigt hett. Mot slutet av dagen hade Tommy ett rejält hugg och vid nästa drift krokade jag en fisk, förmodligen samma. Jag såg ganska tidigt att det var en riktigt stor (läs: lång) fisk och trodde att PB:t skulle lyfta rejält. Men väl i håven så var det en riktigt slips. Sjukt lång men sjukt smal. Trots tveksamheter kring färgen på magen så tog vi med den in. Jag hann också tappa en riktigt fin öring vid ett snabbstopp på väg hem.

80 cm lång och strax under 3kg (rekord av något slag?). En sån fisk borde väga runt 7kg!

Jag bjuder på att bli kallad "Spjutet" resten av dagen.

Vid invägningen så blev det rejäla diskussioner kring både min fisk och de andra som kommit in. De flesta hade fortfarande spår av lek så det var jäkligt svårbedömt om fiskarna skulle godkännas eller inte. Efter många om och men så bestämde sig domarna för att släppa igenom alla tveksamma fiskar, vilket innebär att även de vi släppte tillbaka hade blivit godkända. Istället för en klockren förstaplats ligger vi nu hack i häl, nr 2!

Gålö Öring Cup, Dag 2
Söndagen blev inte riktigt den succen som vi hade hoppats på. Efter kaptensmöte såg vi till att vara riktigt snabba iväg, det var de första timmarna som var hetast dagen innan. Efter en stund i båten var vi framme. Vi fiskade av en hotspot utan kontakt, när vi vände upp och körde den igen så hade jag en rejäl fisk efter. Den vände ett par meter ifrån båten och gjorde en rejäl virvel i vattnet framför oss.  Några minuter senare högg det på Niklas drag och fisken blev krokad. Efter en stunds fight gjorde den ett par snabba luftsprång innan den gick lös, riktigt trist då den var klart godkänd.

Niklas gör som en riktig sportfiskare ska göra och skyller på slöa krokar. Han byter och hinner med 4-5 kast innan det smäller igen. Fisken kämpar på riktigt bra innan den hamnar i håven, ingen bjässe men godkänd fisk. Inte alls dumt det där med att byta krokar tydligen!


I och med att morgonen skiftade till dag så blev fisket sämre. Klarblå himmel och stark sol brukar inte vara det bästa för havsöring och idag var inget undantag. Vi hade ett par hugg och ett par följen men ingen fisk som ville låta sig håvas.

På vägen hem stannade på på en plats där jag hade på en riktig fetöring dagen innan. Vi driftade igenom sträckan en gång utan kontakt. När vi gjorde det en andra gång så gick en riktigt fin öring upp från djupkanten och följde efter Tommys drag. Trots att vi driftade av sträckan flera gånger så kom vi inte närmre än så.

Vid invägningen visade det sig att fisket hade vart riktigt segt på söndagen, bara ett par fiskar upp. Förra året hamnade vi på tredje plats, i år klev vi upp ett steg på prispallen och kammade hem silvret. Riktigt skoj att prestera bra och ha landat några fiskar. Samtidigt var det med en besk eftersmak som vi tog silverpokalen, då vi dagen innan la tillbaka två fiskar (pga vi trodde de hade klassats som lekfisk, vilket de inte hade gjort). Hade vi behållit de fiskarna så hade vi tagit en klar seger.

Tillbaka till invägningen.

Sammanfattning
Gålö Öring Cup VT-2011 bjöd i alla fall på ett riktigt kanonväder och även om det påverkade fisket negativt så var det jäkligt skönt att spendera helgen i en båt i goda vänner sällskap! Mina team-kamrater Niklas och Tommy är två riktigt generösa själar och lät mig ta vårt prisbords riktiga pärla, en Twin Power C14 haspelrulle. Jag får se till att fiska riktigt bra nästa GÖC för att återgälda den generositeten!

Nr 1 Team Öhman, Nr 2 Håll Trouten, Nr 3 Va fan Hände?

/ Jimie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0