Gålö Öring Cup Ht2010

Återigen var det dax för Gålö Öring Cup. Redan ett par veckor innan var Niklas och Tommy jäkligt laddade ...jag var jäkligt tveksam, Jimie och höstfiske efter havsöring rimmar inte bra ihop. När det väl började närma sig så ökade suget en hel del ändå. Helgen innan gjorde vi ett pass i samma område, vi hade flera följen och jag tappade en rejäl firre.



Lördag
Väl på plats första dagen så var det 17 anmälda team, bottenrekord dvs. Vädret var helt okey, lite blåsigt och lite kallt, men ändå inget att egentligen klaga över. Efter genomgången drog vi snabbt iväg för att jaga silvret. Och jaga fick vi göra! På en av de hetare öringsträckorna smäller det till på Niklas spö, pulsen stiger och förväntningarna är skyhöga. Det är riktigt bra böj på spöt, men knyckarna är tunga och långsamma, så ser inte en drillning av öring ut. Mycket riktigt var det en gädda som klivit på. Dagen fortsatte i gäddornas tecken och när tävlingsdag 1 var slut så hade vi krokat tillräckligt mycket gädda för att ta pallplats på Värtan Cup. Vi hade ett par hugg som förmodligen var öringar, ett av dem fick jag när jag fiskade av en het öringssträcka. Ett snabbt pick och sen ett rejält hugg sen var draget borta och jag började veva in löslina. Hugget kändes öring, men det måste vart gädda, en öring knippsar inte av flätlinan! När jag fått upp linan såg jag att den inte alls var av utan att det var beteslåset som gått upp! Dubbel bitterhet, tappad fisk och ett handgjort Runis i bejbybajs var borta.

Några av bilderna från lördagen:
Snöigt och kallt
Tommy hävdar bestämt att han kände fisken naffsa och därför drog på ett rejält mothugg :)
Incoming!
Fisk! ...Näe, det är gädda!
Nu då! ...näe, gädda.
Min tur, och såklart... Gädda!
Många gäddor blev det, riktigt bra fart på dem också, men vi ville ha öring!

Söndag
Söndagen bjöd på uselt väder och uselt fiske. Trots oavbrutet regn under hela dagen så visade vi en enorm moral och kastade oavbrutet från början till start. Idag ville inte äns gäddorna vara med och leka. Det var först mitt på dagen som Niklas hade ett mäktigt hugg, fisken gick inte att pressa upp till ytan utan åkte istället ner på botten och ställde sig. Draget som niklas använde hade två trekrokar, tyvärr fastnade en av dem i botten och fisken kunde gå loss. En bitterhet spred sig över Team Håll Trouten. Även Tommy hade ett riktigt fint hugg när han kastade av en het strandremsa, fisken släppte dock ganska tidigt, så vi hann inte heller se den fisken. När det var 30min kvar att fiska åkte vi tillbaka mot start/mål området. På vägen hem såg vi en fin strandremsa där jag fiskat (och fått fisk) tidigare, så beslutade oss att det var det sista stället vi skulle fiska av. Båten gled in mot en liten vik och jag kastade. Efter ett par vevtag kände jag ett pick mot draget, så jag gjorde ett snabbt vevstopp och kände hugget. Jag gjorde ett rejält mothugg och fisken satt krokad, den här gången kände jag direkt att det var öring. Tyvärr kände jag ganska omgående att det inte var någon större fisk, men det hindrade inte fisken från att ge en riktigt rolig fight. Det var en riktigt pigg fisk som tillslut kunda krokas av och fotas innan den fick gå tillbaka, extra skoj var det att det var en otroligt blank vild öring. Tyvärr var fisken inte godkänd, så Ht 2010 blev fisklös för Håll Trouten!
Några bilder från söndagen:
Riktigt ruskväder. Regnade oavbrutet från morgon till eftermiddag.
Händer, axlar och rygg tar rejält med stryk under två dagars intensivt fiske.
Men när öringen hugger är det klart värt mödan!
Även en liten öring ger ett rejält glädjerus, särskilt om den är så här blank. Att bakre fettfenan är hel betyder att det är en vild fisk, då gäller det att vara försiktig med fisken och bara ha den ovan ytan en snabbis innan den får gå tillbaka. En liten öring, men en lycklig fiskare :)
Räkna med en fet revanch på vårtävlingen 2011, då kommer Team Håll Trouten börja leverera igen ;)

Kommentarer
Postat av: Mathias

Ni tar igen det nästa tävling! Hörde att den skulle flyttas till Nynäs!

2011-01-16 @ 15:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0