Gålö Öring Cup 2010

Håll Trouten

Jag och Niklas har pratat ett tag om att köra Gålö Cup ihop, men det har inte blivit av tidigare. Nu hade vi bestämt oss för att köra, och Niklas polare Tommy var också med. Vi valde att köra under team-namnet "Håll Trouten".

Dag 1
Vi mötte upp varandra tidigt på lördagsmorgonen på Skälåkers båtklubb. Där gick de som organiserar tävlingen igenom reglerna, informerade om svaga ostliga vindar och välkomnade de 22 lagen som ställde upp. Ganska många av båtarna kände man igen då det var ett gäng guider som var med och tävlade.

På väg ut
Bild

Niklas och Tommy är fokuserade
Bild

En fin vik som brukar kunna ge fisk
Bild

Ibland var det nästan lite väl bra väder
Bild


Redan efter 3:e kastet krokade Tommy en riktigt fin öring, men efter ett par tunga knyckar slet fisken sig fri. I det klara vattnet såg vi en blank sida som pilade iväg.

Vi fiskade oss vidare runt Gålö, men pulsen som vi fick efter den första tappade fisken började mattas av. Vi fiskade ett par timmar utan kontakt. Vi valde att åka till ett ställe där jag har fått en del fisk innan, när vi stannade till med båten såg vi ett stort stim med spigg, stället kändes hett. Niklas var den första som kände ett hugg, dock utan att kroka fisken. Både jag och Tommy kände också tydliga "pickande" på våra drag. Havsöringen var där, men väldigt försiktig. Jag kastade igen och kände ett lite tydligare pick, gjorde ett vevstopp och då klev öringen på. Efter en kortare fight hade Håll Trouten landat sin första öring! ...5mm ifrån godkänt mått! Vilket senare skulle visa sig bli ödesdrabbat.

Min kanske för lilla öring
Bild

Samma firre
Bild

Halvtimmen efter den krokade fisken var riktigt intensiv med följen, hugg och tappade fiskar, men fortfarande ingen godkänd. Vi åkte vidare till en annan sträcka som jag viste höll en del fisk, ett par kast senare högg det till rejält på Tommys spö, en tung bugning och sen gick fisken loss.

Efter en kort vända till en vik som såg lovande ut så var det dax igen, Niklas hojtade till och spöt gungade rejält. Efter en beslutsam fight landades den första godkända öringen, en blänkare på 1.7kg.

Niklas blänkare
Bild

Samma firre
Bild

Dessvärre mattades fisket av efter det, så resultatet dag ett blev endast 1 fisk till invägning. Trots att det var en hygglig fisk så kändes det riktigt deppigt när vi iaf borde ha 2-3 till i båten iom alla hugg och följen vi haft.

Väl tillbaka så visade det sig att vi trots allt låg rätt bra till. Niklas hade tagit dagens största fisk och blev belönad med finfina öringdrag, och vi låg tvåa sammanlagt.

Bild

Bild

Dag 2
Jag var egentligen upptagen och skulle inte fiska den andra dagen... Gick det att låta bli? Omöjligt! Jag packade ihop grejerna vid 10 och satte mig i bilen. Ute på motorvägen ringde jag Niklas och frågade om det fanns plats för en till i båten, vilket det turligt nog gjorde! Niklas och Tommy hämtade upp mig på Gålö en halvtimme senare.

Bild

Söndagen var lite blåsigare men fortfarande kändes förutsättningarna heta. Vi åkte direkt till ett av ställena där vi hade haft mest kontakter dagen innan. Det tog 3 kast innan det smällde på rejält på mitt spö. Jag kände hur fisken knyckte till och förstod att det här var en bjässe. Direkt efter det släppte den... Pulsen smattrade i kroppen för jag förstod att jag missade en drömfisk. I besvikelsen så slarvade jag lite med hemtagningen av draget och gjorde inga vevstopp förutom när jag skulle lyfta draget ur vattnet, då såg jag en stor blank torped svänga iväg från båten. Fisken måste ha vägt minst 4 kg. Besvikelsen var nu enorm...

Efter den tappade storöringen var det dött. Vi åkte och letade vikar och grynnor i många timmar utan kontakt. Väl i en liten vacker vik så röck det till i mitt spö, vattnet var så klart att man såg de blanka ryckningarna en bra bit bort. Äntigen en till godkänd öring! Eller? Efter många rop i glädje och besvikelse vidage det sig vara en gäddusling... En riktigt blank gäddusling! Niklas kontrade snabbt med att även han ta en gäddusling. Och när vi kastade av en klockren havsöringssträcka så... Jo då, tog han ännu en gäddusling! Team Håll Trouten började att tappa både moral och hopp.

Bra böj!
Bild

Men...
Bild

Nu då? Nej då!
Bild

Tiden började rinna oss ur händerna och vi bestämde att vi skulle avsluta med sträckan där jag hade tappat den stora öringen, vi bombade kusträmsan med våra drag men ingenting hände. Vi insåg att det började bli dax att åka tillbaka om vi skulle hinna utan att bli diskade... Men, när vi ändå var där så var det ju bara dumt att inte testa sträckan en gång till. Vi vände upp båten och var snabbt tillbaka där vi började. 2-3 kast senare skrek Niklas till. Spöt stog i en fin båge och öringen gick upp i luften 20 meter ifrån båten. Den här öringen var på tok för stridbar för våra stressade stackars nerver, Niklas pressade den så mycket som han vågade men det hindrade inte fighten från att bli utdragen och väldigt nervös. Men tillslut tröttnade fisken och kunde håvas! Glädjeskriken ekade ut över fjärden, nu var det snabbt tillbaka som gällde!

Bild

Bild

Väl tillbaka vid invägningen visade det sig att det var många lag som var ute i sista minuten, så för oss blev det riktigt spännande att se vilka som kom in med fisk och se hur långt vårt resultat skulle räcka. När alla fiskar var invägda stog resultatet klart; det blev en 3:e plats! Av 22 båtar och vår första Gålö Cup så kände vi oss jäkligt nöjda! ...samtidigt var det en bitterljuv känsla då min fisk som fick gå tillbaka förmodligen hade räknats in som 52, vilket hade givit oss vinsten eller om vi hade fått upp någon av alla de tappade fiskarna.

Bild

Hur som helst, nästa år är vi tillbaka och då är det plats nr 1 vi skitar på!

     / Jimie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0